Материали свързани с медийна грамотност и цифрови умения:
EAVI Кампания за цифрово благополучие: Moji & Meme
ИЗТЕГЛЕТЕ ИЛИ СПОДЕЛЕТЕ В СОЦИАЛНИТЕ МРЕЖИ ИЗОБРАЖЕНИЯТА ОТ КАМПАНИЯТА ОТТУК
Котката на EAVI, MOJI, и костенурката на EAVI, MEME, са избраните герои на кампанията на EAVI – European Association for Viewers Interests за размисъл върху по-здравословните технологични навици. Инициативата се стреми да повиши осведомеността, да подобри размислите и да насърчи внимателното използване на медиите чрез креативност, разказване на истории и хумор.
ОСНОВНИ ЦЕЛИ НА КАМПАНИЯТА
1) Повишаване на осведомеността: чрез близки и хумористични карикатури и комикси кампанията ще повиши осведомеността относно въздействието на технологиите върху благосъстоянието, като подобри размислите сред родителите, децата и преподавателите;
2) Насърчаване на внимателното дигитално използване: визуалното съдържание показва сценарии от реалния живот и стратегии за отговорно използване на технологиите;
3) Подпомагане на преподавателите: предложеното съдържание е готов за употреба педагогически инструмент, който да насочва децата и родителите към здравословни навици;
4) Ангажиране на децата креативно: кампанията има за цел да привлече вниманието и да вдъхнови своята аудитория да направи положителни промени в дигиталното си поведение чрез използване на ангажиращо и забавно съдържание.
Кампанията e официално стартирана по време на Voices, първият Европейски фестивал на журналистиката и медийната грамотност, чието първо издание е проведено във Флоренция от 14 до 16 март 2024 г.
Прочетете повече за кампанията и разгледайте и на други езици тук
Медийна грамотност за всички: разпознаване на фалшиви новини в няколко стъпки
В рамките на проекта Get your facts Straight! (2019-2020) преведохме на български език две важни инфографики, подкрепящи потребителите в разпознаването на фалшивите новини.
Можете да ги разгледате и изтеглите в подкрепа на практиката си през линковете по-долу:
Изтегли инфографиката на EAVI тук
Изтегли инфографиката на IFLA тук
Information Matters: Насърчаване на медийната и дигиталната грамотност при възрастните 55+
В рамките на проекта INFORMATION MATTERS са разработени и достъпни за свободно ползване:
I. Дигитален курс за самообучение на обучители на възрастни – в 10 модула:
Модул 1 | Модул 2 | Модул 3 | Модул 4| Модул 5
Модул 6 | Модул 7 | Модул 8 | Модул 9 | Модул 10
II. Видео серии, които запознават възрастните потребители на възраст над 55 години с основни понятия и умения относно медийната и дигиталната грамотност:
Гледайте тук 10те видео серии, достъпни в Youtube
Споделяй отговорно: медийната грамотност за младежи (15-19 години)
Презентациите към уроците, разработени във връзка с проекта Споделяй отговорно: Справяне с дезинформацията чрез медийна грамотност:
Медийна грамотност за всички: Get your facts straight!
Целта на проекта Get your facts straight! е е да осигури обучение за медийна грамотност на ученици и младежи от социално и икономически неравностойно положение, както и на техните родители и / или баби и дядовци.
Уроци за младежи:
Уроци за възрастни:
ИНФОГРАФИКИ
Истина/лъжа
Невярна информация и конфликти
Всеки клик има значение
Какво общо има алгоритъмът?
Как въздейства алгоритъмът?
Представете си, че не се чувствате удобно в тялото си
Да вярвам или да не вярвам?
Създатели на медийно съдържание
Кога трябва да сме предпазливи?
Характеристики на отговорния потребител
Цифрови умения за 21 в. - политики на МК и текущи тенденции
Политика и действия на Министерството на културата в полето на медийната грамотност
Презентация на Иглика Иванова – Държавен експерт в Дирекция „Международно сътрудничество, европейски програми и регионални дейности” на Министерството на културата, представена в рамките на Информационния уебинар ЦИФРОВИ УМЕНИЯ ЗА 21 В., организиран от ФГББ и проведен на 30 май 2024 г. като част от кампанията ALL DIGITAL WEEKS 2024
Развитие на цифрови умения в европейските обществени библиотеки | Серия уебинари
Webinars
други полезни материали, свързани с дейностите на “Глобални библиотеки – България”:
Библиотеки за устойчиво бъдеще. Манифест за европейските избори през 2024
Цели за устойчиво развитие 2030
На 25 септември 2015 г. в Ню Йорк по време на Срещата на върха по устойчивото развитие в рамките на ООН бе приет Дневният ред за развитие след 2015 г. „Да преобразим нашия свят: Програма за устойчиво развитие до 2030 г.” Документът бе одобрен от всичките 193 държави членки на ООН, включително и България. Програмата се състои от пет части и в нея са изброени и формулирани 17 Цели за устойчивото развитие (Sustainable Development Goals (SDGs), като към всяка една от тях има и подцели, които са общо 169. Като основен акцент в Програмата са изведени най-острите проблеми на развиващите се страни, свързани с преодоляването на крайната бедност, глада, болестите и др., към които са добавени и въпроси, свързани с опазването на околната среда, постигането на устойчиво икономическо развитие и потребление, изграждането и функционирането на демократични институции, елементи по спазването на правата на човека, равенството на половете и други.
Прочетете повече Националния списък с показатели за наблюдение приет на 11 септември 2023 г. с Решение № 613 на Министерски съвет ТУК.
Библиотеката – обединителен център на НПО сектора и общността
Настоящият наръчник е изготвен по проект Библиотеката – обединителен център на НПО сектора и общността в региона на Кърджали, Разград и Враца, реализиран в периода 2015 – 2016 г. с финансовата подкрепа на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г.
Проект е съвместна инициатива на ФГББ и Фондация BCause.
Oсъществен с всеотдайността на екипите в три регионални обществени библиотеки:
РБ „Н.Й. Вапцаров” – Кърджали, РБ „Проф. Боян Пенев” – Разград и РБ „Христо Ботев” – Враца.
Наръчник
Финансова грамотност в обществените библиотеки
Финансова грамотност в библиотеките – модел за неформално образование на възрастни хора
Проектът FINLIT има за своя основна цел да повиши нивото на финансова грамотност на възрастните хора, използвайки нов подход и огромния потенциал на обществените библиотеки като центрове за неформално образование и учене през целия живот.
Допълнителна информация и ресурси, свързани с проекта, са достъпни на създадената за него интернет страница.
Наръчник
Обучения за подобряване на умения у безработни и търсещи работа | добри практики
Целта на този сборник с добри практики от Европа – разработен в контекста на проекта DIGI-BREAKER – е да функционира като компас, който ориентира обучители на възрастни и им предостави на подбрана полезна информация.
Събраните примери – по пет от България, Белгия, Италия, Швеция и Литва и още 10, събрани от цяла Европа – са такива, в които преподавателите и обучителите са успели да проектират положително учебен процес с подкрепата на цифрови технологии и се опитва да ги използва в други настройки (ресурсни портали, образователни платформи, възможност за самооценка, онлайн коучинг и наръчници за обучение, заедно с последните иновативни методи на обучение, като геймификация и обучение, базирано на сценарии).
Предложените инициативи са изпълнявани от корпоративни, правителствени или неправителствени организации и са насочени към различни групи търсещи работа – като отговарят на общите търсения, но също адресират специфични групи като уязвими жени, млади хора, мигранти, дългосрочно безработни и хора в процес на професионално преориентиране. Подбраните добри практики се вписват частично и в рамката на ЕС за зелени компетенции (GreenComp). Ценности като системно мислене, критично мислене, поддържане на справедливост, адаптивност и колективни действия са интегрирани в тези проекти, а ние ще се учим от тях, за да ги включим в резултатите от собствените си проекти.